Uppenbarligen har kvinnor varit inkapabla en gång i tiden... dagens skitsnack

Så här på sommaren så får man mycket tid över och då behöver man små förströelser. Jag bestämde mig för att titta på "Game of thrones" då jag har en djupgående kärlek för fantasy serier och filmer som utspelar sig i "medeltidsmiljö" även om det inte är tidsenligt för fem öre men lite så där som vi vill föreställa oss medeltiden-1600 talet. Jag brukar låta min feministiska ådra vila lite när jag ser allt det här då alternativet är att vara konstant förbannad men när jag såg "Game of thrones" slog det slint i huvudet på mig.

Den otroliga mansschovism som las fram var så grotesk och grov att jag ville kräkas på hela serien. När jag pratade med (manliga) vänner om serien sa de att de bara visade vad som var typiskt för "den tidsperioden" och att det skulle "bli bättre" längre fram i serien. Så jag bet mig i läppen och tittade vidare. Ingenting av hela den säsong jag såg visade minsta framgång förutom slutscenen i sista avsnittet på säsongen... grattis.
Kvinnor framställdes som fullkomligt inkapabla alternativt onda och manipulativa alternativt glada horor alternativt mentalt instabila... kul inte sant?
Vi tar det en sak i taget.. Att kvinnor är inkapabla är ett argument mot kvinnlig utveckling som använts i alla tider. Kvinnor kan inte av olika anledningar (har inte den mentala förmågan, fysiska förmågan, för svaga och för dumma helt enkelt... vilket är intressant eftersom de två med högst IQ någonsin uppmät var båda kvinnor)
Onda och manipulativa känns väldigt religöst. I de flesta religioner har kvinnor inte någon status och i bibeln framställs kvinnor som värre än allting annat (förutom möjligen djävulen).
Glada horor men kom med något nytt?! Det intressanta var att de "goda" kvinnorna var pryda medan de "onda" hade fina små sexscener här och där. Hora-Madonna komplex någon? Sen varenda hora man såg var hel, ren, lagom smal för att passa i en herrtidning.. trevligt intressant? För det var så horor hade det under medeltiden? Väldigt tidsenligt eller vad tycker du?
Mentalt instabila? Kvinnor har ofta setts som mentalt "svaga" av någon jäkla anledning... jag säger bara låt en man försöka klara av att hantera små bäbisar och inte får sova mer än kanske 2 timmar i sträck på flera månader och se hur jävla starka de är!

Sen är något av det här verkligen tidsenligt?! För det första är det en FANTASY serie! hur tidsenligt är det med drakar och döda människor som går runt och har ihjäl folk?
Tidsenligt skulle vara att kvinnor inte får inneha fast egendom och att hon har ingen äganderätt eller beslutanderätt. Att hennes sociala status går igenom hennes far eller hennes man. Men det gör henne INTE inkapabel...

Så jag bestämde mig för att jämföra.. så jag såg "Robin Hood" med Russel Crowe... Den är dessutom mer tidsenlig med tanke på avsaknaden av drakar och zombier... Tar man till exempel Lady Marion Loxley så är hon minst sagt kapabel.. visserligen har hon ingen äganderätt men hon är kapabel. När hon blir attackerad försvarar hon sig. Hon står upp för sig själv, arbetar på fälten och är verkligen inte beroende av en man.
Tittar man på drottningen så är även hon kapabel och högst förståndig, till och med kvinnan som prins John har ihop det med (och kan på så sätt anses som någorlunda ond) är förståndig och kapabel utan för att den sakens skull vara manipulativ. Vissa kvinnor framställs visserligen som sexuella men de går inte runt konstant halvnakna och sugna på ett ligg.

Jag kan dra flera exempel på filmer från samma "tidsperiod" som saknar den kvinnosynen som "Game of thrones" framställer.. så då undrar man varför ska det vara nödvändigt att ha den inställningen överhuvudtaget? Man har valt att ta en kvinnosyn som är nedvärderande och negativ och förstärker de negativa könsroller vi har idag. Inte en serie jag promotar... så jag hoppas den läggs ner illa kvickt för jag blir bara förbannad att det kan anses okej att framställa kvinnor på det sättet..

// Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0