muttan gör mig till en förlorare...

Varför blir man en feministfitta när man uttrycker sina feministiska åsikter?

Jag stödjer inte manshatarkampanjer eller tanken om att alla kvinnor är förtryckta konstant på individnivå och att all slags "försköning" som kvinnor gör är ett resultat av detta förtryck. Att om man väljer att inte förtryckas så rakar man sig inte, sminkar sig inte och bär inte typiska "kvinnokläder". Det är ju banne mig den feministiska formen av Shiamuslimer. Fullkomligt irrelavant vid den vidsträckta bedömningen av Islam.

Är det fel som kvinna att vilja sträva efter att bli jämställd? Är det fel att få bort den nedvärderande objektifieringen av kvinnor eller se till att alla Kvinnojourer i Sverige läggs ner pga arbetsbrist?
Nej men verkligen inte så varför blir man då en feministfitta?

Ja Jag är feminist. Ja jag tycker att kvinnor ska bli automatisk sedda som likvärdiga till män. Olika genetiska förutsättningar men samma sociala. Är det verkligen en overklig tanke? Är vi så mycket fortfarande fast i ett kön/klass/ras samhälle? Ja mycket möjligt och den tanken skrämmer mig inte så mycket.
Men all den lathet man stöter på hela tiden. "Det ordnar sig", "Det är ju bra som det är".

Hur kan det vara bra att två likvärdiga personer som utför samma arbete och är lika bra på det får olika betalt? Bara för att den ena föddes med mutta istället för snopp. Alternativt för den ena föddes med mörk hud istället för ljus.
Varför ska det få göra skillnad?
Problemet är snarare att eftersom det handlar om kvinnors rättigheter är det främst kvinnor som slåss för det och eftersom männen är problemet så behövs det män som slåss för det. Man har genom sin tillhörighet i könet större möjlighet att påverka den andres inställning just för att det finns en samhörighet. Samhörighet skapar band.
Gissa varför utanförskap kan få folk att dras till de knasigaste av grupperingar....

Ja jag antar att jag får fortsätta vara feministfitta och faktiskt bli redigt förbannad när manliga kompisar väljer att driva med mig pga av mitt kön och dra alla mina dåliga sidor till just muttan i fråga.

När man slutar prata om att pappor "sitter barnvakt" åt sina egna barn. Eller att män "hjälper till hemma" medans kvinnor "sköter hushållet". eller något så enkelt som "förlorade du.... mot en tjej?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0