Säger du att jag är snygg är du en tönt

En del i min utbildning är Genus. Genusvetenskapen har blivit mer och mer viktig och ett bestående fenomen. Men med framgång kommer motstånd och det är många som tycker genus är töntigt och ganska patetiskt. Jag höll med. I mycket. Jag tyckte genus var en "manshatarvetenskap för fula feministfittor". Detta måste jag nu erkänna stämmer helt och hållet. När man har fel föreläsare som pratar så abstrakt och det ENDA som man faktiskt förstår är att män är dumma. Inget bra budskap.
Jag var nyligen på ett studiebesök på Kvinnohuset i Umeå. Där satt vi i tre timmar och pratade om mäns våld mot kvinnor, genus och samhällets inställning till kvinnor i allmänhet. Saken var den att hon vi pratade med var av ett helt annat kaliber. Hon var inte rädd för att vara politiskt inkorrekt. Hon hatade och var arg och samtidigt väldigt förstående och förklarande. Hon satte in genus i ett perspektiv där det plötsligt blev uppenbart vad det var allt handlade om. Män och kvinnor är olika biologiskt men det betyder inte att vi borde ha någon social skillnad. Det är inte könsorgansutformning vi pratar om utan just våran egna privata syn på män och kvinnor. Varför är det så vanligt att kvinnor stannar hemma med barnen? Varför är det en extrem majoritet av alla gärningsmän (lustigt nog heter det just gärningsMÄN) som är just män? Det finns ingen liten lustig kromosom eller hormon som skiljer dem åt. Det är en samhällssyn som säger att det är mer okej för män att bruka våld. Vapen och våld har varit mäns rättighet i tusentals år. För tänk efter.... män som slår kvinnor är idioter som ska spärras in? eller hur? ja alla håller med.
Men tänk på han din kompis som puttade på en tjej på krogen eller en gång örfilade sin flickvän på fyllan (han menade det inte men hon var hysterisk och vägrade hålla tyst och skrek och bla bla bla bla bla) eller då han stod och pratade illa om en tjej just för att hon var tjej? Är det inte EXAKT samma sak bara på en annan skala. Men så fort det kommer närmare då blir det skitläskigt.
Faktum är att det finns EN skillnad på män som slår och inte slår. Det är handlingen. Vissa män slår och vissa män slår inte. Punkt slut thats it. Vem det är vet man inte och kan aldrig veta i förväg.
Sen var det nu så lustigt att jag idag pratade med en gammal killkompis till mig. Denna kompis uttryckte att han vill bara flirta med självsäkra tjejer för det är så "slemmigt" att ge komplimanger. Jag tänker inte tala illa om honom som person han får tycka vad fan han vill.
Men det som oroar mig är att jag tror att det är en ganska vanligt tankesätt. Det är "töntigt" att ge komplimanger. Det finns för fan inget töntigt med en komplimang.
Det finns en social acceptans för män som slår sina fruar/sambos/flickvänner men det är inte okej att ge komplimanger för då är man "sleasy".
Vad är det för jävla värld vi lever i.

// Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0