sprit är skit men drick med måtta för det är obligatoriskt!

Välkommen världen till nyöppningen av bloggen.

Faktum är att jag nu återvänt till min folkbokförda stad och har börjat skolan igen. Ja eller Universitetet ursäkte ursäkte. Nu har jag gått från att vara "nolla" till att vara fadder. En härlig utveckling som dock väcker den eviga debatten om alkoholkulturen som finns.
Man "SKA" supa brukar vara det allmäna ordet. Jag vet inte om jag håller med om detta. Aboslut det finns människor som tappar sina sociala (och övriga) hämningar med lite sprit i kroppen men man kan inte slå bort det underbara faktum att "sprit är skit".
Många av mina vänner och bekanta pratar om "alko-lås" på mobilen och uttrycket "walk of shame" kom till när man pratade om bakfyllan som tar över och man måste inse vad man gjort kvällen innan.
Sen har vi mitt favorituttryck "dricka med måtta". Jag håller med men uttrycket känns delvis försvenskat (lagom-folket slår till igen) och delvis föråldrat, förlegat och förjävligt.
Dricka med måtta i all ära (och missförstå mig rätt. vissta ska vi inte supa oss asfulla varje kväll men det är formuleringen än något annat jag vänder mig mot) men måste det låta så... pitoreskt?
Jag lär få mottaga ett antal hurringar för det här inlägget men jag tror att folk som inte är med i visan själva har glömt bort hur det är att festa under en nollning. Jag tror våran ytterst selektiva minnesbalk väljer bort de minnena. Gruvliga bakfyllor bleknar med tiden. Bra eller dåligt men så är det.
Nåja för att komma tillbaka till min poäng. Jag tror att det som behöver attackeras är det som ger upphov till ATT man dricker. Inte själva drickandet i sig. Putsa bort all sorts "obligatorisk" alkoholinblandning i nollningen/insparken för då kan man enklare avgöra själv vad man känner för. Det är som att vi glömmer bort att grupptryck behöver inte vara tio människor som står och skriker på en liten stackare att denne ska klä av sig och springa näck runt huset. Det är lika mycket att när man säger att man är nykter och inte dricker något för kvällen (reaktioner jag stötte på så sent som i måndags) blir folk grundligt förvånade och frågar "VARFÖR DÅ?!". Inget ont om dessa personer. Absolut inte. Men det visar tydligt att det "normala" är att man super och inte förens vi har fått bort den normen kan vi egentligen minska alkoholintaget till en nivå som är acceptabel.
Alkohol har fortfarande en "cool" stämpel som sitter hårdare än Fantomen märket på skurkar.

// Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0