Suf fought the law and the law won.

Statsministern var här i Umeå och pratade igår. Under föreläsningen så utfördes en så kallad "aktion" (deras ord inte mina) där de började prata om arbetarklass och hur Reinfeldt är en liberalist som ska åka från stan.
Jaha ja det var ju jättegulligt. Att de höll banderollen upp och ner lämnar jag utan hänsyn då jag mest tycker att det är komiskt i stunden men egentligen inte har så mycket med saken att göra.
Det är alltså ett gäng människor som har kommit fram till att "Ja men vi ska engagera oss! Vi ska göra skillnad. Vi går och skriker dåliga hejaramsor när statsministern håller föredrag".
Eh.... nej... Ännu värre blir det när de skriker om saker som inte ALLS har något med själv föredraget att göra. Statsministern pratade om Klimat och hur USA och Kina måste ställas tillsvars för de utsläpp och hur de måste börja engageras mer i de internationella konventioner som skapas. Nej men absolut stick från stan. Dom är ju arbetarklass. Arbetarklassen har väl ingen nytta av att veta något om klimatet eller?
Jag läste sedan ett inlägg vars länk skickades till mig av en vän där samma personer som utförde den här "aktionen" förklarar lite mer vad de stod för. Jag vet inte om de har missat att måste du förklara aktionen så är den rätt misslyckad. Den symboliska meningen ska väl ändå vara tydlig. Ut ur Umeå tycker jag inte är gott nog.
I det här inlägget pratas det om att de skulle stödja yttrandefrihet om det innebar att alla fick samma mediala utrymme oavsett klass, inkomst osv osv osv men:
"Det är inte yttrandefrihet när man behöver betala för att göra sin röst hörd eller dela kapitalisternas intressen för att få uttala sig i de medier som de äger."
Man behöver inte betala för att göra sin röst hörd.. ställ dig och skrik på renmarkstorget bäst du vill. Men Media jobbar för pengar och att göra en procentuell prisbedömning baserat på inkomst känns inte riktigt som något media skulle ägna sig åt. Sen måste jag säga att den dagen media blir direkt statsägt det är den dagen jag skulle bli riktigt orolig. Kapitalisterna som uttalar sig i den media de äger ja då måste jag säga att då gäller det väl ändå att själv vara lite kritisk. Jag säger inte riktigt åt Pressbyrån att de MÅSTE ta in en viss tidning bara för att annars är de kapitalistiska svin.

Jag får hela känslan över att det är människor med för mycket tid som väljer att slåss mot något bara för att de vill slåss. Revolutionärsbarn i palestinasjal som inte kan klara sig en dag utan sin ipod, msn och vill inte jobba på mcdonalds bara för att "de bara inte känner för det". Bekvämligheten har ätit upp nöden och allt som blir kvar är frustration som tar form av radikala utbrott i helt fel sammanhang som faktiskt skapade mer förakt (från vad jag har hört) än något annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0