Och fulast av allt var stoltheten..

God dag världen

"God dag världen" snacka om att hålla sig allmän alternativt ha ett lätt fall av hybris. I alla fall.
Det har precis varit tenta i skolan. Ja vi har terminstentor på min utbilding. Mycket intressant upplevelse.
Jag må vara småbitter men jag ser inget nöje i att gå runt och gräva ner sig över sånt man faktiskt inte har någon som helst möjlighet att påverka. Som till exempel tentaresultat efter att man lämnat in tentan.
Då är det bara att gilla läget om man säger så.
Men när tentaresultatet kommer den fina lilla socialtmissanpassade leken av artighet och nyfikenhet. Man vill veta vad alla andra har fått men samtidigt vill man inte trampa någon på tårna.
Det kan ju vara så att man faktiskt gjort bättre än någon annan och då vill man inte såra den personen. Mycket snällt tänkt men rätt töntigt faktiskt. Om man skulle ta åt sig varje gång någon presterar bättre än en själv skulle det vara det enda man gjorde. Man skulle spendera all vaken tid på att  känna sig förolämpad.
Nej tacka vet jag folk som är bra förlorare. Faktum är att de är inte ens förlorare. De klarade inte provet eller fick ett sämre betyg än  t.ex. mig. Det gör dem inte till sämre människor. De presterar med största sannolikhet mycket bättre än t.ex. mig på andra saker. Förhållanden, bänkpress, konflikthantering, förmågan att slåss, argumentera för sin sak. You name it.
Men den här vinkligen av tillvaron försvinner när det kommer till just den här lilla leken om artighet och nyfikenhet. Man ska vara bättre än andra. Saken är ju det att man får inte sitt betyg baserat på om de andra har svarat bättre eller sämre än dig.
Faktum är att din kompis som fick högre än dig kanske faktiskt har mycket mindre kunskap än dig men har bättre tentanerver. Vem vet?
Därför säger jag att vi ska sluta med den felaktiga inställningen att stolthet är fult. Har du blivit nöjd med betyget var glad och stolt och lycklig över det och gratulera din klasskamrat till vilket betyg han/hon än fick.

// Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0