Dagens ungdom

Hej världen

Just nu cirkulerar det en hel debatt om hur dagens ungdomar är. I början handlade det om hur samhället inte tar hand om de ungdomar som råkar illa ut i livet. De som faller igenom kan man säga. De vars föräldrar av olika anledningar inte längre att kapabla att ta hand om dem.
Detta var vad debatten började med. Sedan gick den med rask takt över i att gnälla över hur dagens ungdom beter sig. Ouppfostrat och krävande. Tror att de är världens mittpunkt. Alla vägar leder till mig och allt det där.
Jag blev först lite ledsen för det var ju inte mer än något år sen jag var tonåring sen blev jag arg. I alla tider har vuxna alltid sagt att ungdomar beter sig dåligt men de verkar aldrig förstått att alla alltid har sagt så. Antingen rör vi oss i en stadig nedåt spiral av dekadens. Det moraliska sönderfallet är totalitärt och omöjligt att hindra... ELLER så glömmer man bort hur man var med tiden och då blir nutiden värre. Det var bättre förr och allt sånt.
Jag har ännu inte glömt bort. Jag skolkade någon gympalektion, jag lyssnade inte på några mattelektioner, jag satt och ritade figurer i min anteckningsbok hör och häpna.
MEN idag pluggar jag på universitetet, jag hanterar min egen ekonomi och sparar även lite pengar, jag tränar och mår i allmänhet väldigt bra. Kanske just pågrund av att jag skolkade från gympan vem vet. Men allt prat om dagens ungdom tycker jag är för generaliserande. I alla åldersgrupper finns det människor man inte kommer överens med. Varje skörd har några ruttna äpplen. Och?

Till och med Sokrates sa ca 400 f.Kr.
"Dagens ungdom uppträder ohövligt , föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor , pratar när dom borde arbeta, säger emot sina föräldrar , skryter på bjudningar och tyranniserar sina lärare"


Nästan två och en halvt tusen år senare säger vi samma sak. Frågan är när vi ska se sammanbandet...

Over and out
Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0