Upp norr.

Tankegång:

Jag flyttade norrut.  Från Göteborg till stockholm och sen till Eskilstuna är det samma antal mil. Men plötsligt är jag hur långt bort som helst. Bara för att det är norrut får jag en känsla av.

Sedan tittar du på tidtabellerna för att ta sig hit. Tågen mellan stockholm och göteborg går med MINST två timmars mellanrum. Absolut efterfrågan är högre och folkströmmen är garanterat högre men att den radikala skillnad som faktiskt är förvånar mig. Det går två tåg om dagen härifrån.
visst finns det både flyg och buss men TVÅ tåg? Jag kan förstå att de norra universiteten måste ha betydligt mer att erbjuda än de i söder. Lund skulle kunna ha en skräputbildning på alla fakulteter men ändå fylla upp sina platser. För det är Lund. En välkänd väletablerad instutition. Söderut.
Geografi diskrimineringen kanske är inte så påtaglig och den har säkert goda grunder men varannan timme gentemot två tåg per dag tycker jag är en skillnad som är pinsam.
Jag har kurskamrater som inte återvänt en enda gång till de städer de kommer ifrån. Jag själv har återvänt till Stockholm en gång. Mer har jag inte haft råd med. eller tid. För de hutlösa priser kombinerat med de extrema restiderna gör det inte värt det. Snart kommer vintern med sina extrema förseningar. Och att betala dyra priser, långa restider och förseningar känns inte som en lyckoträff.

Jag tycker att man borde tvätta bort "Norrut" stämpeln genom att öppna upp möjligheterna att faktiskt ta sig norrut. Botniabanan är väl den satsningen men jag vill se de biljett priserna och ett faktiskt slutdatum innan jag börjar tro på att det faktiskt blir av.

Over and out
// Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0